Webdesignregels Die Je Nooit Mag Breken

Webdesignregels Die Je Nooit Mag Breken

Webdesign kan een complexe wereld zijn. Het zit vol met regels, terminologie en technieken die bepalen wat een uitstekende webpagina maakt die de doelstelling(en) waarvoor hij is ontworpen bereikt, en een die dat niet doet. Toch kan het moeilijk zijn om webdesign onder de knie te krijgen als je niet de juiste training hebt. Ondanks de complexiteit wordt webdesign een steeds waardevollere vaardigheid in onze digitale wereld. Leren over de fundamenten van webdesign zal u helpen bij het opbouwen en verfijnen van uw bedrijfsmerk.

Gebaseerd op onze ervaring, zijn hier de meest cruciale webdesign regels die u nooit mag breken.

Vermijd Problemen Met De Lleesbaarheid

Als gebruikers de tekst op uw site niet goed kunnen lezen, komt uw bericht niet aan. Het hebben van leesbare tekst op uw site is ongelooflijk belangrijk, maar er zijn verschillende fouten die beginnende ontwerpers maken die de leesbaarheid verminderen.

Slechte tekstkleurkeuzes kunnen gemakkelijk averechts werken. Een website kan bijvoorbeeld witte tekst op een lichtgekleurde achtergrond hebben, waardoor het moeilijk te lezen is. Ook het hebben van donkere tekst op een donkere achtergrond bemoeilijkt het lezen. Tekst die over een afbeelding (zoals een banner) wordt geplaatst, kan ook moeilijk te interpreteren zijn.

Om dit te voorkomen, gebruik je een passend kleurcontrast. Gebruik donkere tekst op de witte achtergrond of lichte tekst op een donkere achtergrond. Hoewel beide goede keuzes zijn, zorgt donkere tekst op een lichte achtergrond meestal voor het beste contrast, maar het is meer belastend voor de ogen bij het lezen over een lange periode van tijd. Als u tekst over een afbeelding plaatst, gebruik dan een overlay om het contrast tussen de tekst en de afbeelding te vergroten. Een donkere overlay helpt om lichtgekleurde tekst te laten springen, terwijl een lichtere overlay donkere tekst laat springen.

Bovendien kunt u het beste lettertypen kiezen die gemakkelijk leesbaar zijn en niet te klein. Een gecompliceerd lettertype dat in cursief is geschreven, kan zeer moeilijk te lezen zijn, vooral voor oudere gebruikers. Als de tekst te klein is, komt u hetzelfde probleem tegen. Kies duidelijke lettertypen en grote lettergroottes om de leesbaarheid van uw site te verbeteren.

Pas Visuele Hiërarchie Toe

Een ander fundamenteel concept in webdesign is het idee van visuele hiërarchie. Dit is de volgorde waarin een gebruiker informatie op een webpagina verwerkt.

Er zijn een aantal technieken die u kunt gebruiken om het uw gebruikers gemakkelijker te maken de hiërarchie van uw inhoud te begrijpen, zoals het gebruik van verschillende lettergroottes en kleuren. Zo is bijvoorbeeld de titel van het artikel dat u nu leest veel groter dan de titel van de sectie. Ook is de titel van deze sectie groter dan het lettertype van de tekst. Dit is omdat we willen dat gebruikers eerst de titel lezen en dan naar beneden gaan. De verschillende formaten van onze titels, kopteksten en tekst helpen de kijkers bij het lezen van onze inhoud.

Kleur is ook nuttig bij het vaststellen van de visuele hiërarchie. Bijvoorbeeld, knoppen op een homepage die gebruikers vertellen dat ze zich moeten “aanmelden” of “winkelen” kunnen een feller kleur hebben dan de andere kleuren op de pagina. Links kunnen ook in een andere kleur zijn dan de normale tekst.

Bedenk wat je uiteindelijke doel voor je website is. Wilt u dat gebruikers uw producten kopen? Wilt u dat ze zich aanmelden voor uw mailinglijst? Een gratis adviesgesprek plannen? Wat het geval ook is, u kunt de visuele hiërarchie gebruiken om gebruikers naar de verkooppunten van uw website te leiden.

Gebruik Niet Teveel Lettertypen

Nu we het toch over lettertypen hebben, moet worden opgemerkt dat de algemene regel is om drie of minder lettertypen te gebruiken. Vaak is één lettertype voldoende. Simpel gezegd, te veel lettertypen zorgen ervoor dat uw site er ongestructureerd en onprofessioneel uitziet, om het nog zacht uit te drukken.

U moet er ook voor zorgen dat uw lettertypekeuzes samenhangend zijn. Bovendien moeten ze geschikt zijn voor uw branche en de boodschap die u probeert over te brengen. Sans serif lettertypen zijn bijzonder nuttig bij het overbrengen van een moderne afbeelding en zijn ook ideaal voor digitale producten (zoals websites). Vermijd ten koste van alles over-the-top, kinderlijke of onprofessionele lettertypen.

Een Duidelijk CTA Hebben

Een van de eerste dingen die gebruikers zouden moeten zien als ze naar uw website gaan, is een voor de hand liggende oproep tot actie (CTA). Meestal is dit een knop op de voorpagina van uw site die hen vertelt om

“Nu kopen”, “Meer informatie” of “Een raadpleging plannen”. Uw CTA dient als uw verkoopargument en zal de betrokkenheid van klanten stimuleren.

Sommige websites begraven hun CTA aan de onderkant van de pagina of vergeten het om het helemaal niet op te zetten. Aangezien de CTA de reactie van de klant genereert die u zoekt, moet u ervoor zorgen dat het een van de eerste elementen is die iemand ziet.

Voeg Uw Contactgegevens Toe

Lijkt duidelijk, toch? Je zou verbaasd zijn hoeveel bedrijven hun contactgegevens niet op hun websites vermelden. Een van de belangrijkste redenen dat bezoekers naar uw site komen is om contact op te nemen met uw bedrijf. Als ze de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden binnen de eerste paar seconden na het bezoek aan uw pagina,