Kleurenpsychologie in webdesign

Kleur hangt meestal af van onze persoonlijke ervaringen en voorkeuren, maar er zijn ook enkele universele signalen. Het kiezen van de juiste kleur kan een zeer uitdagende taak zijn. Individuele verschillen kunnen variëren afhankelijk van geslacht, leeftijd en cultuur. In een studie getiteld “Impact of color on marketing” vonden onderzoekers dat tot 90% van de snelle beoordelingen die over producten worden gemaakt, gebaseerd kunnen zijn op kleur alleen.

WIT

Positief: Hygiëne, steriliteit, helderheid, zuiverheid, reinheid, eenvoud, verfijning, efficiëntie.

Negatief: Steriliteit, kou, barrières, onvriendelijkheid, elitarisme.

GEEL

Positief: Optimisme, zelfvertrouwen, eigenwaarde, extraversie, emotionele kracht, vriendelijkheid, creativiteit.

Negatief: Irrationaliteit, angst, emotionele kwetsbaarheid, depressie, zelfmoord.

ROOS

Positief: Fysieke rust, verzorging, warmte, vrouwelijkheid, liefde, seksualiteit, overleving van de soort.

Negatief: Remming, emotionele claustrofobie, verduistering, fysieke zwakte.

VIOLET

Positief: Spiritueel bewustzijn, inperking, visie, luxe, authenticiteit, waarheid, kwaliteit.

Negatief: Introversie, decadentie, onderdrukking, minderwaardigheid.

BLAUW

Positief: Intelligentie, communicatie, vertrouwen, efficiëntie, sereniteit, plicht, logica, koelte, reflectie, rust.

Negatief: Koudheid, afstandelijkheid, gebrek aan emotie, onvriendelijkheid.

GRIJS

Positief: Psychologische neutraliteit.

Negatief: Gebrek aan zelfvertrouwen, vochtigheid, depressie, slaapstand, gebrek aan energie..

ORANJE

Positief: Fysiek comfort, eten, warmte, zekerheid, sensualiteit, passie, overvloed, plezier.

Negatief: Ontbering, frustratie, frivoliteit, onvolwassenheid.

ROOD

Positief: Fysieke moed, kracht, warmte, energie, basisoverleving, ‘fight-or-flight’, stimulatie, mannelijkheid, opwinding.

Negatief: Opstandigheid, agressie, visuele impact, belasting.

GROEN

Positief: Harmonie, verfrissing, universele liefde, rust, herstel, geruststelling, milieubewustzijn, evenwicht, vrede.

Negatief: Verveling, stagnatie, blanceloosheid, enervatie.

ZWART

Positief: Verfijning, glamour, zekerheid, emotionele veiligheid, efficiëntie, inhoud en verfijning.

Negatief: Onderdrukking, kou, bedreiging, zwaar.

BRUIN

Positief: Ernst, warmte, natuur, aardsheid, betrouwbaarheid, ondersteuning.

Negatief: Gebrek aan humor, zwaarte, gebrek aan verfijning.

“Het kiezen van een geschikte kleurencombinatie in het ontwerpproces wordt beschouwd als een van de belangrijkste (maar vaak over het hoofd geziene) elementen in het creëren van een succesvolle website.”

Korte tips

  • Focus op de doelgroep
  • Let op de achtergrondkleur en de letterkleur van het lettertype
  • Kleurkiezer gereedschap kan zeer handig zijn
  • Gebruik niet te veel kleuren, meestal zijn 2-4 genoeg.
  • Doe wat inspiratie op en doe wat onderzoek voor je definitieve ontwerp